Sider

mandag den 5. september 2011

Skønne blomsterfirkanter

Sikke dog en skøøøn weekend og sikke et dejligt vejr!!!

Hos os stod den på børneloppemarked i Roskilde, efterfulgt af børnefødsesldagsfest i nabolaget, havearbejde og hækklipning, æbleplukning og oprydning!

Dejligt vejr frigiver masser af energi - og det var lige hvad jeg havde...


- indtil jeg løb tør for garn...!

Nu ligger der en kæmpe bunke skønne blomstrende firkanter med masser af potentiale og venter på, at jeg en dag finder en Brugs eller en Kvickly der tilfældigvis stadig har rester af dette garn fra sidste år - hmmm - det kunne ha' været et smukt halstørklæde..

Om ikke andet kan I da få opskriften på de skønne blomsterfirkanter:

Start med 8 lm saml til en ring.

1.omg: 5 lm, * 1 stgm, 2 lm *, gentag fra *-* 7 gange, slut af med 1 km i første stgm.
2.omg: * 4 dstgm om luftmaskebuen, 2 lm *, gentag fra *-* 7 gange, slut af med 1 km i første stgm.
3.omg: * 4 dstgm sammen (der hækles 1 dstgm i hver af dstgm fra forrige række og første dobbelt stgm er 4 lm), vent med sidste omslag til alle dstgm er hæklet, slå så om og træk gennem alle m på nålen. Så hækles der 6 lm, 1 stgm om de 2 lm fra forrige række, 6 lm *. Gentag fra *-* 8 gange, slut af med 1 km i første dstgm-gruppe.
4.omg: Hækl nu 1-2 km så du når midten af luftmaskebuen, 1 lm, 1 fm om luftmaskebuen, * 5 lm, 1 fm om næste luftmaskebue, 5 lm, 1 stgm om næste luftmaskebue, 10 lm (= hjørne), 1 stgm om næste luftmaskebue, 5 lm, 1 fm om næste luftmaskebue*, gentag fra *-* 2 gange, dernæst 5 lm, 1 fm om næste luftmaskebue, 5 lm, 1 stgm om næste luftmaskebue, 10 lm (= hjørne), 1 stgm om næste luftmaskebue, 5 lm, slut med 1 km i første fm.

Jeg brugte garn til nål 5 og hver firkant måler ca. 15x15 - min plan var dernæst at hækle 2 rækker sammen af 14-16 firkanter i hver række, og dernæst hækle en trekant i fm'er i hver ende og afslutte med en lækker kvast!

Hvad fik du weekenden til at gå med?


8 kommentarer:

  1. Jeg krydsser staerkt fingre for at du finder det.

    SvarSlet
  2. Sikke en dejlig blog du har her med masser af spændende hæklerier, som bestemt ikke er min stærke side.
    Håber du finde noget garn :-))
    Glæder mig til at følge med fremover.
    God dag
    Majbritt

    SvarSlet
  3. Jeg har lige været i vores Brugs idag og fandt mange slags garn og kom til at tænke på dig. Hvad hedder det garn, du bruger? Det er for ærgerligt, at det ikke bliver færdigt:-)

    SvarSlet
  4. @Mine hyggestunder: - hvor er du sød! Jeg ved simpelthen ikke hvad det hedder, men det er sådan en blanding af uld, acryl og hør - det er meleret, blødt og fyldigt, og det var vist i 3 forskellige farver - army grøn, råhvid og så denne lyng farve..

    SvarSlet
  5. Desværre - Brugsen havde godt nok forbavsende meget garn, men ikke dette.
    Til gengæld var jeg i Kvickly idag og måtte lige omkring garnhylden:-) Der var 5 nøgler tilbage a´20 kr stykket, så hvis du er interesseret, så sig til:-)

    SvarSlet
  6. Vivi - du er simpelthen en knag!!

    5 nøgler ligger nu i Fru Madsens garnkurv og venter på at afslutte værket :-) 1000 tak!

    SvarSlet
  7. Hvor er det en herlig Blok du har, her er mange interessante hæklede ting og endda opskrifter - jeg skal da have prøvet dine blonde firkanter

    Tak

    SvarSlet
  8. Tusen hjertelig takk for fin oppskrift på blomsterfirkanter, de var vakre. Hilsen Birgit

    SvarSlet